στόχος η ομορφιά... κέρδος η υγεία!
  • Η καθιστική δουλειά… τρώει τον αφέντη. Δες πώς θα προστατευθείς

    Αν κάνεις δουλειά γραφείου, πιθανόν χρησιμοποιείς ηλεκτρονικό υπολογιστή και γίνεσαι… ένα με το κάθισμα για πολλές ώρες. Όμως τα μάτια, η σπονδυλική στήλη και ο αυχένας σου διαμαρτύρονται (και με το δίκιο τους) συμπαρασύροντας και το υπόλοιπο σώμα.

    Οι επιπτώσεις της καθιστικής εργασίας είναι πολύ χειρότερες από όσο φανταζόμαστε, ειδικά αν συνεχίσουμε να καθόμαστε μετά τη δουλειά, υποστηρίζει ο καθηγητής του πανεπιστημίου της Νότιας Καρολίνας Steven Blair. Ποια είναι η λύση; Όσο βρίσκεσαι στο γραφείο, σήκω και κινήσου, λένε Αυστραλοί επιστήμονες. Αν μάλιστα κάνεις με ευχαρίστηση κάποιες ασκήσεις στην καρέκλα, το σώμα είναι σίγουρο ότι θα ανταποκριθεί στη φροντίδα σου.

    Ασκήσεις για τα μάτια, αποφυγή των ρυτίδων

    Το πρόβλημα δεν είναι η επιβλαβής εκπεμπόμενη ακτινοβολία αλλά η προσήλωση στην οθόνη επί ώρες, χωρίς τα μάτια να ανοιγοκλείνουν. Ιάπωνες επιστήμονες εικάζουν ότι η μακρόχρονη πολύωρη χρήση της οθόνης από μύωπες ενδέχεται να επιφέρει μείωση της όρασης και να αυξήσει τον κίνδυνο για γλαύκωμα.Άρα καλό θα είναι να ακολουθήσεις τα εξής:

    • Να ανοιγοκλείνεις τα μάτια τακτικά και από καιρού εις καιρόν να κάνεις βοηθητικές ασκήσεις: Να στρέφεις έντονα το βλέμμα επάνω, κάτω, δεξιά, αριστερά, διαγώνια επάνω, διαγώνια κάτω και κυκλικά. Μπορείς να επαναλάβεις τις ασκήσεις και με κλειστά μάτια.

    • Όποτε νιώθεις κούραση, παίξε τα βλέφαρα πολλές φορές και κάλυψέ τα για λίγο με τις παλάμες σου.

    • Κάθε μισή ώρα κάνε ένα μικρό οπτικό διάλειμμα, είτε εναλλάσσοντας το βλέμμα σου από ένα κοντινό αντικείμενο σε ένα μακρινό είτε κοιτώντας τη θέα από το παράθυρο, αφού πρώτα βγάλεις τα γυαλιά σου (αν φοράς). Σκέπασε εναλλάξ το ένα μάτι με το χέρι σου και εξάσκησε το άλλο.

    • Κάνε τις κατάλληλες ρυθμίσεις στην οθόνη σου, ώστε να δουλεύεις χωρίς να κουράζεσαι και μη συνοφρυώνεσαι, γιατί αυξάνονται οι ρυτίδες γύρω από τα μάτια και ανάμεσα στα φρύδια.

    Διαφύλαξε την σπονδυλική στήλη

    Ένα από τα σημεία του σώματος που καταπονούνται περισσότερο στην καρέκλα είναι η σπονδυλική στήλη, γιατί δεν είναι σχεδιασμένη να ακινητοποιείται για τόσες πολλές ώρες. Από αυτήν όμως εξαρτάται σημαντικά η γενική κατάσταση της υγείας. Η σωστή στάση παίζει πρωτεύοντα ρόλο και απαιτεί ίσια πλάτη και ελαφρά σφιγμένο στομάχι.

    Επίσης:

    • Τα χέρια και οι αγκώνες θα πρέπει να ακουμπούν στο γραφείο σε γωνία 90 μοιρών με το σώμα.

    • Η οθόνη θα πρέπει να βρίσκεται ακριβώς στο ύψος των ματιών, ώστε να μη χρειάζεται ούτε να χαμηλώνεις το βλέμμα ούτε να το υψώνεις. Αν η οθόνη είναι τοποθετημένη πιο χαμηλά από ό,τι πρέπει, το κεφάλι γέρνει, οι μύες του λαιμού κονταίνουν και χαλαρώνουν, με αποτέλεσμα ο λαιμός να κονταίνει και να παχαίνει. Αν μάλιστα εργάζεσαι σκυμμένος/η διαρκώς, κινδυνεύεις να καμπουριάσεις, προειδοποιεί η Βρετανική Εταιρεία Φυσιοθεραπείας (Chartered Society of Physiotherapy).

    • Η πιο απλή κίνηση που μπορεί να ανακουφίσει τη σπονδυλική στήλη είναι το τέντωμα. Τεντώσου (καθιστός/ή) και φαντάσου ότι ψηλώνεις μερικά εκατοστά.

    • Βάλε τα χέρια σου επάνω στους ώμους σου και στρίψε τον κορμό αριστερά και μετά δεξιά, σαν να θέλεις να δεις τι συμβαίνει πίσω από την πλάτη σου.

    • Σήκωσε τους ώμους σου προς τα πάνω και μετά πίεσέ τους προς τα κάτω, σαν να ακουμπάει ένα βάρος επάνω τους. Κάνε επίσης λίγες περιστροφές των ώμων προς τα εμπρός και προς τα πίσω.

    • Φέρε τους ώμους προς τα εμπρός, τράβηξε το στομάχι σου προς τα μέσα και ανάπνευσε για λίγο ρυθμικά.

    • Όσο είσαι καθιστός/ή, κάνε περιστροφές του κορμού με την πλάτη ίσια, τους ώμους χαλαρούς και τους κοιλιακούς σφιγμένους.

    • Όταν έχεις ευκαιρία, να σηκώνεσαι από τη θέση σου και να κάνεις (εφόσον δεν είσαι σε κοινή θέα) περιστροφές των γοφών, προκειμένου να βελτιωθεί η κυκλοφορία του αίματος στην πυελική περιοχή και να διατηρηθεί η ευλυγισία της σπονδυλικής στήλης. Επίσης είναι απαραίτητο να μη χαθεί ο τόσο σημαντικός μυϊκός τόνος των γλουτών, γιατί όταν οι μεγαλύτεροι μύες του σώματος παραμένουν ακίνητοι, ο μεταβολισμός επιβραδύνεται.

    • Λίγο περπάτημα, αν διατίθεται χώρος, εννοείται ότι θα σε ωφελήσει, γιατί βοηθάει τη μέση να δεχθεί πάλι την πίεση της βαρύτητας, ενώ ταυτόχρονα ξεμουδιάζεις.

    Χαλάρωσε τον αυχένα

    Αυχενικά προβλήματα και πονοκέφαλοι σχετίζονται συχνά με το σφίξιμο του λαιμού και των ώμων μπροστά στον υπολογιστή. Προκειμένου να αποφορτίσεις την αυχενική μοίρα της σπονδυλικής στήλης, κάνε μαλακές, προσεκτικές περιστροφές του κεφαλιού, καθώς και αργές κάμψεις του αυχένα δεξιά και αριστερά, πλησιάζοντας όσο γίνεται περισσότερο τους ώμους.

    Ξεκούρασε τα δάχτυλα

    Πόσες ώρες κρατάς το ποντίκι σφιγμένο στο χέρι; Κάνοντας μικρά διαλείμματα, ενεργοποίησε τα χέρια σου: Τέντωσέ τα με δύναμη μπροστά σου με τα δάκτυλα ανοικτά, σφίξε τις γροθιές σου και κάνε μερικές περιστροφές των καρπών. Αν σε βολεύει, χρησιμοποίησε ένα ειδικό ορθοπεδικό μαξιλαράκι κάτω από τον καρπό σου.

    Ξόρκισε την παχυσαρκία

    Η καθιστική εργασία είναι μια από τις κύριες αιτίες παχυσαρκίας και αλλαγής του μεταβολισμού. Επειδή «ου γαρ έρχεται μόνον», επηρεάζεται και η αρτηριακή πίεση καθώς και τα επίπεδα σακχάρου και χοληστερίνης ανοίγοντας τον δρόμο σε καρδιοαγγειακά νοσήματα. Πάντως, όσο κάθεσαι στην καρέκλα μπορείς να βελτιώσεις τον μεταβολισμό σου καίγοντας λίπος με τις κατάλληλες αναπνοές: Με άδειο στομάχι πάντα, εκπνέεις, παίρνεις βαθιά αναπνοή από τη μύτη και εκπνέεις απότομα από το στόμα φροντίζοντας να αδειάσεις καλά όλο τον αέρα. Μετράς ως το οκτώ και μετά αναπνέεις χαλαρά. Επαναλαμβάνεις τακτικά τη διαδικασία φροντίζοντας (αν γίνεται) να ανοίξεις ένα παράθυρο για ανανέωση του αέρα.

    Γλύτωσε από την εμφάνιση αιμορροΐδων

    Σε καθιστή θέση ή όρθιος/α σφίξε τους μυς των γλουτών και του περίνεου, κράτησέ τους για λίγο σφιγμένους και χαλάρωσε. Αυτό βοηθάει την αιμάτωση της περιοχής και προλαμβάνει τη δημιουργία αιμορροΐδων.

    Προστάτεψε τα έντερα και τον προστάτη

    Η έλλειψη σωματικής άσκησης, η παχυσαρκία, τα αυξημένα επίπεδα σακχάρου στο αίμα συνδυασμένα με (ή προερχόμενα από) καθιστική εργασία για διάστημα μεγαλύτερο από 10 χρόνια, μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του εντέρου, όπως απέδειξε έρευνα Αυστραλών επιστημόνων από το Πανεπιστήμιο της Δυτικής Αυστραλίας, αλλά και του προστάτη, σύμφωνα με άλλες έρευνες. Αν λοιπόν συνδυάσεις προσεκτική διατροφή, περπάτημα, χαμηλό σωματικό βάρος και άσκηση/κίνηση στο γραφείο, είσαι περισσότερο προστατευμένος/η.

    Γύμνασε τα πόδια

    Σύμφωνα με επιστήμονες του Πανεπιστημίου της North Carolina, προκειμένου να απομακρύνεις τον κίνδυνο φλεβικής θρόμβωσης στα πόδια, θα πρέπει να σηκώνεσαι όσο συχνά μπορείς και να τεντώνεις τα πόδια σου. Σήκωσε το κάθε πόδι χωριστά και τίναξέ το πάνω-κάτω 30 φορές. Εκμεταλλεύσου κάθε δυνατή ευκαιρία να σηκωθείς, να σκύψεις, να ανεβοκατεβείς σκάλες. 

Αφήστε μια απάντηση

Ακύρωση απάντησης