στόχος η ομορφιά... κέρδος η υγεία!
  • Συμπληρώματα Διατροφής………τι πρέπει να ξέρω.

     Είναι γεγονός οτι περίπου ένας στους πέντε ανθρώπους παίρνει καθημερινά συμπληρώματα διατροφής με αποτέλεσμα ετησίως να ξοδεύονται εκατομμύρια ευρώ στην αγορά σκευασμάτων. Μερικοί καταναλώνουν συμπληρώματα προληπτικά σε περίπτωση που η διατροφή τους δεν επαρκεί για να καλυφθούν οι ανάγκες τους, ενώ άλλοι για να προστατευθούν απο διάφορες ασθένειες. Για παράδειγμα ένας μύθος που επικρατεί είναι οτι η βιταμίνηC προστατεύει απο το κοινό κρυολόγημα με αποτέλεσμα – ιδιαίτερα κατα τους χειμερινούς μήνες – να αυξάνεται ιδιαίτερα η κατανάλωση συμπληρωμάτων διατροφής που περιέχουν αυτή τη βιταμίνη! Επίσης πολλοί είναι αυτοί που παίρνουν συμπληρώματα και υποβάλλονται σε εξαντλητικές δίαιτες, ενώ κατα κόρον χρησιμοποιούν συμπληρώματα – κυρίως πρωτεϊνικά – οι αθλητές και όσοι ακολουθούν εντατικά προγράμματα γυμναστικής στα γυμναστήρια.
    Δυστυχώς, τις περισσότερες φορές τα συμπληρώματα δεν χορηγούνται με συνταγή ιατρού ή διαιτολόγου, αλλά τα παίρνουν απο μόνοι τους οι ενδιαφερόμενοι επειδή τους τα σύστησε κάποιος γνωστός ή μπορεί απλά να τα έχουν δει σε κάποια διαφήμιση.

    Τα ερωτήματα λοιπόν που προκύπτουν είναι: Είναι τελικά ασφαλής η χρήση των συμπληρωμάτων; Έχουν όφελος οι αθλητές απο τη χρήση διαφόρων σκευασμάτων; Αν κάποιος χρειάζεται να πάρει συμπλήρωμα πώς μπορεί να επιλέξει το κατάλληλο;

    ΤΑ ΥΠΕΡ ΚΑΙ ΤΑ ΚΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΩΝ

    Για να απαντηθεί το πρώτο ερώτημα πρέπει κανείς να γνωρίζει τα πλεονεκτήματα αλλά και τα μειονεκτήματα απο τη χρήση των συμπληρωμάτων.

    Η χρήση συμπληρωμάτων λοιπόν μπορεί να διορθώσει τυχόν βιταμινικές ανεπάρκειες. Για παράδειγμα η έλλειψη βιταμίνης C προκαλεί μία ασθένεια γνωστή ως σκορβούτο, η έλλειψη βιταμίνης D προκαλεί ραχίτιδα, η έλληψη βιταμίνης Α προκαλέι τύφλωση κ.ο.κ. Βέβαια σήμερα είναι πολύ σπάνιο να συναντήσει κανείς άτομα με βιταμινική ανεπάρκεια. Αντίθετα το πρόβλημα για τις δυτικού τύπου κοινωνίες είναι η υπερβολική κατανάλωση φαγητού και συνήθως οι διατροφικές ανάγκες είναι υπερκαλυμένες.

    Εκτος απο τις κλασικές ελλείψεις που δίνουν έντονα συμπτώματα ανεπάρκειας και είναι εύκολο να αναγνωριστούν, υπάρχουν και υποκλινικές ελλείψεις. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει έλλειψη αλλά είναι τέτοιου βαθμού που δε δίνει συμπτώματα! Έτσι, τα συμπληρώματα διατροφής ενδεχομένως να είναι χρήσιμα σε ορισμένες καταστάσεις όπως η εγκυμοσύνη, ο θηλασμός που αυξάνονται κατά πολύ οι θρεπτικές απαιτήσεις του ατόμου. Επίσης, ορισμένα άτομα όπως οι ηλικιωμένοι, τα νεογνά, οι χορτοφάγοι και όσοι ακολουθούν αυστηρές δίαιτες βρίσκονται σε κίνδυνο να αναπτύξουν υποκλινικές ελλείψεις.

    Επιπλέον, υπάρχουν άτομα που έχουν αλλεργία ή δυσανεξία σε κάποια τρόφιμα και δεν μπορούν να πάρουν τα θρεπτικά συστατικά από τη φυσική τους πηγή. Για παράδειγμα, τα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη που δεν μπορούν να πίνουν γάλα μπορεί να εμφανίσουν έλλειψη ασβεστίου η οποία αργότερα να εξελιχθεί σε οστεοπόρωση. Τα άτομα αυτά καλό είναι να επιλέγουν τρόφιμα εμπλουτισμένα σε ασβέστιο ή να λαμβάνουν συμπλήρωμα ασβεστίου.

    Τέλος, τα συμπληρώματα μπορούν να συμβάλλουν στην ενίσχυση της άμυνας του οργανισμού ατόμων με χρόνιες παθήσεις, εγκαύματα ή μετα απο χειρουργεία διότι πολύ συχνά τα άτομα αυτά ούτε μπορούν να φάνε ούτε έχουν την όρεξη να φάνε.

    Από την άλλη όμως, η χρήση συμπληρωμάτων μπορεί να είναι επικίνδυνη για την ανθρώπινη υγεία.

    Πολλά θρεπτικά συστατικά εαν καταναλωθούν σε υψηλή δόση μπορεί να είναι τοξικά για τον ανθρώπινο οργανισμό. Για παράδειγμα η αυξημένη κατανάλωση βιταμίνης Α που μπορεί να συμβεί με τη χρήση κάποιων συμπληρωμάτων μπορεί να οδηγήσει σε υπερβιταμίνωση Α με επακόλουθο την τύφλωση ή ακόμα και το θάνατο! Δυστυχώς, είναι σχεδόν αδύνατο να ξέρει κανείς ποια ποσότητα ενός θρεπτικού συστατικού είναι αρκετή για τον οργανισμό και από πόσο και πάνω αρχίζει να γίνεται κατάχρηση διότι κάθε οργανισμός έχει τις δικές του απαιτήσεις ανάλογα με το φύλλο, το βάρος, το ύψος, την ηλικία κ.α.

    Άλλο πρόβλημα που σχετίζεται με τη λήψη των συμπληρωμάτων είναι η χρήση τους λόγω κακής πληροφόρησης. Ο περισσότερος κόσμος δεν αντιλαμβάνεται ότι κάποια συμπληρώματα, ακόμα και οι απλές βιταμίνες μπορεί να είναι τοξικές για το συκώτι. Άλλοι πάλι πιστεύουν οτι τα συμπληρώματα έχουν θεραπευτικές ιδιότητες και τείνουν να καταναλώνουν υπερποσότητες με αποτέλεσμα να θέτουν σε μεγαλύτερο κίνδυνο τον οργανισμό τους. Το ότι ενισχύουν σε ορισμένες περιπτώσεις την άμυνα του οργανισμού δεν σημαίνει ότι θεραπεύουν κιόλας! Επίσης δεν είναι λίγοι εκείνοι που χρησιμοποιούν σκευάσματα πιστεύοντας ότι θα αδυνατίσουν πιο εύκολα.

    Ακόμη, είναι γνωστό οτι η απορρόφηση των περισσοτέρων θρεπτικών συστατικών επιτυγχάνεται καλύτερα όταν λαμβάνονται από φυσικές τροφές. Για παράδειγμα τα συστατικά των φρούτων που βρίσκονται γύρω από τις βιταμίνες είναι αυτά που κάνουν τη βιταμίνη καλά απορροφήσιμη απο τον ανθρώπινο οργανισμό. Τα συμπληρώματα δυστυχώς δεν έχουν καταφέρει να το πετύχουν ακόμη αυτό.

    Τέλος, ας μην ξεχνάμε οτι σχεδόν όλες οι ουσίες μεταβολίζονται στο συκώτι και μπορούν να αλληλεπιδρούν με άλλες ουσίες ή φάρμακα που εισέρχονται στον οργανισμό με απρόβλεπτες καμιά φορά συνέπειες. Έτσι, αν κάποιος παίρνει φάρμακα σημαντικά για την υγεία του και πάρει ταυτόχρονα χωρίς τη συμβουλή ειδικού και συμπλήρωμα διατροφής μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στην απορρόφηση του φαρμάκου! Το ίδιο μπορεί να συμβεί και στην απορρόφηση θρεπτικών συστατικών απο φυσικές τροφές.

Αφήστε μια απάντηση

Ακύρωση απάντησης